Babieshome - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Suzanne - WaarBenJij.nu Babieshome - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Suzanne - WaarBenJij.nu

Babieshome

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

23 Juli 2014 | Oeganda, Jinja

De afgelopen dagen waren best pittig. Ik ben bijna hele dagen bij het babieshome geweest. Het is ontzettend leuk en gezellig met de kindjes en de vrijwilligers. Wel is het lastig om om te gaan met de cultuurverschillen. Zo wilde ik een bulungi (kindje met een handicap) een schone broek aan trekken want hij zat echt helemaal onder de urine. Dus ik had een broek gepakt uit de kast met 'goede'kleren. Toen ik het jongetje wilde verschonen kwam er een auntie(verzorgers) aan en die pakte de broek af en zei dat ze ee andere broek ging halen. Ze kwam terug met een broek die helemaal versleten was en waar de gaten in zaten. Dit is dus de manier hoe ze hier met gehandicapte kindjes omgaan. Zij zijn niet genoeg waard voor een broek zonder gaten. Ook was er een bulungi uit bed gevallen en toen we de kindjes eruit wilden halen stapte de auntie gewoon over het kindje heen alsof het een stuk vuil was. Ook is er een baby die weinig van zich laat horen. De aunties kijken hier ook niet naar om. Die baby had dan ook van 9 uur tot 4 uur 's middags in een zelfde luier gelegen. Nu ook nog wat leuke dingen natuurlijk!!
We hebben de pre-school bij de babieshome afgelopen week helemaal opgeknapt. Het alfabet en cijfers op grote papieren geschreven en er ligt een nieuw zeil in waardoor het nu ook echt op een school lijkt. De kindjes en de aunties van het babieshome zijn er ook ontzettend blij mee. We zijn nu bezig om een programma te maken zodat de aunties les kunnen geven aan de kindjes en dit ook door kunnen zetten als wij weg zijn.

Vandaag heb ik met een paar andere vrijwilligers een spelletjesmiddag gehouden. We hebben een zwembadje opgezet. Hier hebben we de baby's ingezet. De baby's vonden het heel leuk, want zij komen eigenlijk nooit buiten en als ze wel buiten komen liggen ze vaak op een kleed niks te doen. Maar we maken er met alle vrijwilligers het beste van om de kindjes nu wel alle aandacht te geven en er een leuke tijd van te maken voor de kindjes en ons!

• 23 Juli 2014 - 20:35

Marjolein:

Wat erg, je zou ze eigenlijk moeten ontslaan en mensen aan moeten nemen die wel betrokken zijn. Zo werkt het helaas niet. Als adopteren makkelijk zou zijn zou ik er 1 willen adopteren. Geef ze maar lekker veel aandacht en knuffels. Jullie zijn ontzettend goed bezig en ik ben trots op mijn nichtje.

• 23 Juli 2014 - 22:34

Diane:

Blijkt maar weer dat er nog heel veel te verbeteren is in de ontwikkelingslanden. Ben je gehandicapt dan heb je dikke pech. Ladies jullie verdienen alle lof. xxxxjesi

• 27 Juli 2014 - 12:26

Annet:

Dag Suzanne,

Heb je verslagje met ontzetting gelezen..... wat een geluk dat jullie daar zijn voor die kindjes!!
    maak er maar het beste er van, veel succes en petje af! groet, Annet.